Hästen är här!

Rubriken är inte felstavad utan en travestering på vad jag tänker skriva om. Förvisso är hösten här eftersom det är höstdagjämning imorgon, den 23 september.

De senaste veckorna har varit tråkiga för mig. Nej, nej nej jag ångrar inte bröllopet med Pitsamai. Däremot har högerfoten svullnat upp och varje steg jag tar är en pina. Efter att ha haltat och grimascherat i 2 veckor så tog jag mig till vårdcentralen. Läkaren var rak och sa att jag är kraftigt överviktig. Det är inte nyttigt att anstränga fötterna och knäna när en ilsken inflammation pågår. Sonika sjukskrev han mig fram till nästa fredag. Trist men det är bara att bita i det sura äpplet. Efter läkarbesöket tog jag bilen till Haninge och tittade på det pågående dubbelspårbygget som pågår de dryga 4 kilometrarna mellan Västerhaninge och Tungelsta.

Strax norr om Tungelsta station ser det ut så här. Svårt att förstå att tågen ska gå på dubbelspår en dryg kilometer norrut till Krigslida station redan den 21 november i år.



Jag har alltid varit intresserad av min hembygd och speciellt ligger östra Södertörn eller gamla Sotholms härad (Tyresö, Haninge och Nynäshamns kommuner) mig varmt om hjärtat. Tåg och spårbunden trafik har också alltid intresserat mig så här får jag mitt lystmäte. Samtidigt så lär jag mig en hel del om hembygden. Det är en fantastisk guldgruva att ösa ur genom att att läsa trafikverkets förstudier, järnvägsplaner, gestaltningsprogram och miljökonsekvensbeskrivningar inför utbyggnaderna av vägar och järnvägar. Åk gärna till Tungelsta och Stav och titta på landsbygden som finns så nära huvudkommunen. Det är faktiskt bara dryga 3 mil till Stockholms innerstad.

Läs mer på www.trafikverket.se/nynasbanan


Haninge är en av de hästrikaste kommunerna i landet. Visste ni det? I Stockholms län vinner Haninge i alla kategorier, flest hästar totalt, flest hästar per innevånare, flest hästar per kvadratkilometer. Mycket hästar är det och hos kommunen finns en stor vilja att bli Mälardalens hästcentrum genom att ta över såväl trav som galopp från Solvalla och Täby. Utrymmen finns och hästar finns.

Här i Södertörnsbygden finns Rocklösaån som meandrar (slingrar) sig fram genom landskapet. Här står vissna och torkade jättebjörnlokor i givakt längs Nynäsbanan. Utrotades inte jättebjörnlokan för ett par decennier sedan pga att så många personer drabbats av den frätande växtsaften som gav svåra brännskador?

Nedan ett par bilder från perrongen på Tungelsta station taget för två år sedan.



Visst vill vi ha kvar denna landsbygd så nära storstaden och inte fylla det med flerbostadshus och industriområden som i Jordbro. Jordbro var också landsbygd fram till 1970. Jordbro var det hetaste alternativet till Arlanda för att ersätta Bromma som Stockholms nya storflygplats. År 1957 föll dock valet på Halmsjön (som senare blev Arlanda) och Jordbro gick in i en ny Törnrosasömn fram till mitten av 60-talet då Jordbro blev en del av miljonprogrammet.

När dubbelspårsutbyggnaden är klar till Tungelsta om cirka ett år så blir det ytterligare utbyggnad av dubbelspåret till nästa station Hemfosa. Hemfosa ligger 5,5 kilometer från Tungelsta så det kommer att finnas mycket mer att lära genom att följa spåret mot Nynäshamn. Jag väntar ivrigt på att förstudien för dubbelspårsutbyggnaden mellan Tungelsta till Hemfosa ska publiceras. Snälla Trafikverket skynda på för jag har tråkigt just nu!

Hemfosa station taget från parkeringen för något år sedan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0